Fiets van de zaak via BikeProject

Vanaf 1 januari 2020 wordt het eenvoudiger om een ‘fiets van de zaak’ te rijden. Vanaf dat moment betalen fietsers die via hun werk een fiets ter beschikking krijgen jaarlijks 7% bijtelling. Dit houdt in dat je 7% van de waarde van de leasefiets bij je inkomen optelt en daarover betaal je belasting volgens de belastingschijf waarin je inkomen valt.

Voor een e-bike van €2500 betaal je dan een kleine €70 per jaar bij een belastingtarief van rond de 40%. Voor het zakelijk leasen van een fiets betaalt de werkgever daarnaast leasekosten, die per fiets verschillen.

Versoepeling regels fiets van de zaak

Nadat de regels voor de fiets van de zaak de afgelopen jaren strenger waren geworden, voert het kabinet nu een versoepeling door om mensen op de fiets te krijgen. Hiermee onderneemt het kabinet een serieuze poging om forensen uit de auto en op de fiets te krijgen, waardoor de filedruk drastisch verminderd wordt. Per 1 januari 2020 betalen fietsers die een fiets ter beschikking krijgen via hun werk, jaarlijks slechts 7 procent bijtelling.

Daarmee lijkt het gebruik van de leasefiets heel erg op het (privé)gebruik van de leaseauto. In de praktijk betekent dat dat je als werknemer 7 procent van de adviesprijs van de leasefiets optelt bij je bruto inkomen. Daarover betaal je belasting. De werkgever betaalt de rest van de leasekosten.

Mogelijkheden fiets van de zaak

Vanaf 1 januari 2020 zijn er meerder mogelijkheden om een fiets van de zaak aan te schaffen:

  1. Werkkostenregeling (WKR)
  2. Zakelijke fietslease
  3. Private lease

Werkkostenregeling (WKR)

De fietsregeling die al bestond, maar dit jaar uitgebreid wordt is het fietsplan wkr. Het totale budget wat een werkgever vanaf 2020 kan besteden uit de werkkostenregeling is namelijk 1,7% van de eerste €400.000 van de totale loonsom en 1,2% van de overige loonsom. Dit is een vergoeding welke de werkgever onbelast kan verstrekken aan een werknemer, waarbij gedacht kan worden aan een laptop of dus een fiets. De werkgever kan zelf bepalen hoe het werkkostenbudget binnen de organisatie gebruikt wordt.

Zakelijke leasefiets

De fiets concurreert in 2019 te veel met andere vergoedingen, fitness en het kerstpakket. Dit is één van de belangrijkste redenen geweest van het kabinet om de nieuwe fietsregeling te introduceren.

De zakelijke leasefiets is daarom nieuw vanaf 1 januari 2020. Vanaf dat moment kunnen werkgevers medewerkers een e-bike van de zaak aanbieden, waarbij de medewerker een vaste bijtelling betaalt van 7%.

Naast de bijtelling van de fiets van de zaak is er net als bij de lease van auto’s een leasebedrag wat gebaseerd is op de waarde van de fiets in combinatie met het onderhoud en verzekering (schade, diefstal en pechhulp). De lease is bij BikeProject altijd Full Operational. De werkgever is er vrij in om het leasebedrag helemaal, gedeeltelijk of niet te betalen. Het aandeel wat de werkgever niet betaalt is het werknemersaandeel. Het werknemersaandeel kan verrekend worden met het brutoloon van de werknemer. Doordat het met het brutoloon verrekend wordt ontstaat er een belastingvoordeel voor de medewerker. De fiets is bovendien aan het einde van de leasetermijn over te nemen voor 20% van de waarde van de fiets waarop het leasebedrag is bepaald.

Wanneer je gebruik maakt van zakelijke fietslease kun je in veel gevallen ook nog profiteren van de reiskostenvergoeding van €0,19 per kilometer en/of OV vergoeding.

Private lease

Bij BikeProject is het ook mogelijk om via de private lease regeling een fiets aan te schaffen. Op deze manier fiets je als particulier zijnde voor een vast bedrag per maand volledig ontzorgd op je droomfiets. Net als bij zakelijke lease is deze leaseconstructie namelijk Full Operational.